تبلیغات
هر قطعه ای که بخوای اینجا هست - تفسیر آرم و لوگوی شرکت های خودرو سازی (قسمت اول)

در این پست میخوام تفسیری در مورد چگونگی پیدایش آرم ها و لو گو ها و همین طور تفسیر  آرم ولوگوی  دو تا از شرکت های معتبر خودرو سازی  در ایران و چهار شرکت معروف و معتبر خودرو سازی خارجی رو براتون بذارم سعی میکنم در پست های بعدی توضیح و تفسیر آرم و لوگوی دیگر شرکت های معتبر و معروف رو هم براتون بذارم.

شاید از همان زمانی كه انسان‌ها برای برقراری ارتباط به حك تصاویر بر روی سنگ‌ها و دیواره غارها روی آوردند و برای معرفی هر جسمی نمادی در نظر گرفتند، نخستین جرقه‌های نمادسازی نیز زده شده و بر این اساس بود كه هر جسمی و یا هر موجودی بر روی كره زمین برای خود نمادی تصویری و گفتاری یافت، اما این شروع ارتباط زمینه‌های بعدی را برای ایجاد نمادهای تجاری كه شاید آن هنگام كسی به آن فكر نمی‌كرد فراهم آورد و اكنون نمادها بیش از برقراری ارتباط فرهنگی و انسانی برای برقراری ارتباط تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند و نمادهای امروز از وقایع و سرگذشت‌هایی حكایت دارد كه بیش از این بر ارتباطات تجاری حاكم بوده است.




نماد شركت‌های خودروسازی نیز زبان و تاریخچه خاص خود را دارد و این شركت‌ها در مقاطع مختلف از عملكردشان برای تولید خودروهایشان نمادهایی را طراحی كرده و مورد استفاده قرار می‌دادند. در بیشتر مواقع آرم‌های طراحی شده یك نشان و یك نماد از كشور سازنده است كه خودروسازان آن را به عنوان لوگو برای خود انتخاب می‌كنند.

در برخی موارد نیز لوگوی خودروسازها به صورت اتفاقی طراحی شده و مورد استفاده شركت‌های خودروساز قرار ‌گرفته است.

این در حالی است كه طی سال‌های اخیر برندهایی چون سیتروئن و لگزس نشانه‌هایی از طراحی حرفه‌ای در دنیای لوگو برندها به منصه ظهور رسانده‌اند.

این دو شركت اولین شركت‌هایی بودند كه از طراحی حرفه‌ای برای لوگوی شركت‌های خود استفاده كردند و تعاریفی خاص را برای آن در نظر گرفتند.

در برخی موارد نیز دیدگاه‌های مرتبط با اهمیت لوگو منجر به خلق نمونه‌ای كامل از خودرو بر مبنای لوگوی آن شركت سازنده می‌شود.

دو دهه 1950 و 1960 میلادی را می‌توان سال‌های اوج طراحی نمادهای گرافیكی برای شركت‌های خودروساز دانست.

خودروسازها در این دو دهه برای مدل‌های تازه خود نمادهایی جدید تعریف می‌كردند و رقابتی جدی در این زمینه میان خودروسازها درگرفته بود؛ طی این دو دهه برخی شركت‌های خودروساز نیز نشان‌های قدیمی خود را تغییر و لوگوهای جدید را جایگزین لوگوهای قدیمی كردند.

سایر كمپانی‌ها نیز هر یك به فراخور سابقه و وضعیتی كه در طول تاریخ صنعت داشته‌اند آرم و یا نشانه‌ای را طراحی می‌كردند.

اگرچه برندهای خودرو در زمره مشهورترین و پرقدرت‌ترین برندها بر روی كره خاكی هستند؛ اما به ندرت كسی منشاء نشان‌هایی كه برای این برندها برگزیده شده است را می‌داند؛ طی این گزارش سعی ما بر آن است كه مفاهیم برندهای خودروساز بزرگ جهان و چگونگی طراحی آن را توضیح دهیم
.

در این پست میخوام تفسیر آرم ولوگوی  دو تا از شرکت های معتبر خودرو سازی  در ایران و چهار شرکت معروف و معتبر خودرو سازی خارجی رو براتون بذارم سعی میکنم در پست های بعدی توضیح و تفسیر آرم و لوگوی دیگر شرکت های معتبر و معروف رو هم براتون بذارم.


چگونگی تشكیل اولین لوگو در ایران
:

ایران خودرو


اولین نشانه‌ای كه در صنعت خودروسازی ایران مطرح شد آرم حك شده بر روی پیكان بود. تصویری از یك ارابه باستانی و شمایلی از یك اسب در حال حركت كه این آرم تا زمان توقف تولید پیكان همراه این خودرو بود.
پس از توقف تولید پیكان و آغاز تولید خودروی سمند مسوولان ایران‌خودرو طراحی آرم جدیدی برای سمند را در معرض فراخوان عمومی گذاشتند و در نهایت طرح استاد مرتضی ممیز كه یك كله اسبی زیبا بود، به عنوان زیباترین و بهترین اثر برای قرار گرفتن بر بدنه خودروی سمند برگزیده شد.
طرحی كه با نام خودرو كاملا همخوانی داشت.





سایپا

پیدا كردن نشان جدید برای سایپا نیز به سال‌های دهه 60 بازمی‌گردد در آن روزها كه محصولات این خودروساز هنوز به تنوع امروزی دست نیافته بود یكی از طراحان برجسته ایران با نام ابراهیم حقیقی آرم سایپا را طراحی كرد.
این آرم به‌زعم طراحش، صفاتی چون بالندگی و توسعه را القا می‌كند كه تبدیل به یكی از آشناترین نشانه‌های صنعتی ایران شده است.



طراحی لوگو برای خودروسازان بزرگ جهان:


جاگوار
 

در میان خودروهای انگلیسی جاگوار لوگوی برجسته‌ای دارد. آنچه از نام این خودرو بر می‌آید جاگوار نام یك پلنگ درنده است كه به دنبال شكار می‌گردد.



شورولت


نشان شورولت كه شبیه علامت جمع است به یكی از سفرهای ویلیام دورانت موسس این شركت به پاریس بازمی‌گردد.
دورانت در این سفر مجذوب طرح یكی از كاغذهای دیواری می‌شود و چند سال بعد در سال 1913 وی مبنای طراحی لوگوی برخی از خودروهای تولیدی خود كه نامشان را از لوئیس شورولت راننده مسابقات سرعت به عاریت گرفته بود قرار داد. 



سیتروئن

علامت رو به بالای سیتروئن این تصور را در بیننده به وجود می‌آورد كه آرم سیتروئن به معنای حركت رو به اعتلا و نزدیك شدن به مهندسی پیشرفته است؛ اما چنین نیست. آندره سیتروئن كار در صنعت موتور را با تولید چرخ دنده آغاز كرد و علامت نظامی دوتایی در واقع سمبل دنده‌های چرخ دنده است.




سیزتا

لوگوی سیزتا به طور آشكار گویای ملیت ایتالیایی كارخانه است. این لوگو طرحی از یك سر گرگ به نشانه افسانه یتبر است. استفاده از رنگ زرد نیز به خاطر نماد شهر مودنا در ایتالیا بوده است.



منبع :   www.iranhall.com


  • آخرین ویرایش:یکشنبه 18 بهمن 1388
free counters